O mně “Přestože si to ani neuvědomujeme, vyplňujeme důležitá místa v životě druhých lidí.” Robert Fulghum ↓
↓Do pomáhajících profesí mě vítr zavál již před 27 lety. Začínala jsem v sociálních projektech, které se specializovaly na témata drogových závislostí, HIV/AIDS a na problematiku osob se zdravotním postižením. Tenkrát jsem jako mladá peer aktivistka (“malá lektorka”) ani netušila, že po této cestě ujdu tak velký kus svého života.
Během několika let se mi podařilo propojit vlastní životní zkušenosti s těmi pracovními v jeden unikátní pohled, který se snažím předávat jako poslání dál. Pohled pedagoga, sociálního pracovníka – poradce a rodiče. Jako asistent pedagoga, vychovatel
a pedagog pracující s dětmi s poruchami autistického spektra (PAS) jsem z úst rodičů často slýchala, že abych mohla pochopit jejich děti, musela bych si je na pár týdnů, možná i měsíců, „půjčit“. Jako sociální pracovník pro děti i dospělé osoby s PAS jsem se snažila porozumět, poznat a empaticky vcítit do všech těch příběhů svých klientů, kteří se prali s velmi těžkými životními osudy.
A aby byl můj pohled opravdu unikátní, stala jsem se rodičem dětí s „výjimečnou jinakostí“ a s jiným pohledem na svět.
Takže každý den šlapu po té cestě k poznání oné „jinakosti“ s pokorou, tolerancí, pochopením, ale také s únavou, občasným zoufalstvím a vyčerpáním. A protože se v určité životní etapě stala cesta trnitou a já cítila potřebu sladit rodinný a pracovní život – „stojíte“ teď na mých stránkách a čtete tato slova.
Pokud jste dočetli až sem, děkuji. Pravděpodobně i Vám vstoupila ona „jinakost“ zvaná autismus do Vašeho života.
Co byste měli vědět
- Jsem praktik, na svých kurzech a seminářích zapojuji Vaše smysly a Vaše emoce, takže si VŠE důležité na vlastní kůži prožijete, procítíte, uvidíte, osaháte…
- Věřím, že vše, co posilujeme, s námi roste – „TO“ pozitivní i „TO“ negativní.
- Ráda bych, abyste hledali své odpovědi na cestě k autismu především ve svých srdcích, s velkou mírou trpělivosti a pochopením. Jen tak se bude lidem s autismem žít mezi námi lépe.
- Bude to více o Vás než o „nich“.
- Nehledejte u mě jasné kuchařské recepty na řešení gordických uzlů. Doprovázím a hledám s Vámi.
- Věnuji se józe, rozeznívám své tělo mantrami a badžany, hraji na kytaru. Ráda se toulám přírodou, zahradničím a chodím bosa.
Stojím nohama pevně na zemi – občas.
Vzdělání
- Univerzita Palackého v Olomouci – pedagogická fakulta,
obor pedagogika – sociální práce, Mgr. - Univerzita Palackého v Olomouci – pedagogická fakulta,
pedagogické studium učitelů všeobecně vzdělávacích odborných předmětů pro SŠ, program CV. - Vyšší odborná škola a Střední odborná škola Gustava Habrmana Česká Třebová, obor sociální práce, DiS.
Pracovní zkušenosti – školství
- Lektor a konzultant “na volné noze” se zaměřením na poruchy autistického spektra – akreditované vzdělávání pro pedagogické pracovníky, vzdělávání pro žáky a studenty v MŠ, ZŠ a SŠ, lektor podpůrných skupin pro asistenty pedagoga (školní asistenty).
- Univerzita Palackého Olomouc – externí lektor v rámci projektu “Inspiro – Inspirace v odlišnosti”, témata s problematikou PAS.
- Univerzita Pardubice – externí lektor se zaměřením na problematiku PAS v rámci projektu „Rozvoj kvality vzdělávání, hodnocení a strategického řízení na Univerzitě Pardubice“.
- Základní škola speciální Lanškroun – asistent pedagoga, vychovatel, pedagog ve třídě pro děti s poruchami autistického spektra.
- Zvláštní škola Lanškroun – asistent pedagoga u žáka s PAS.
- Městský úřad Česká Třebová – externí lektor projektu “Rodiče versus drogy” na základních školách.
- Základní škola Žichlínek – I. stupeň ZŠ – vychovatelka a učitelka.
Pracovní zkušenosti – sociální
a doprovodné služby
- Lektor a konzultant “na volné noze” se zaměřením na poruchy autistického spektra – akreditované vzdělávání pro pracovníky v sociálních službách, mentoring a kazuistické semináře pro sociální pracovníky.
- Rodinné Integrační Centrum z.s. Pardubice – sociální pracovník rané péče a sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi s poruchami autistického spektra, sociální rehabilitace pro dospělé osoby s PAS, lektor akreditovaných kurzů MŠMT a MPSV, nyní externí lektor.
- Rodinné centrum Dětský svět z.s. Lanškroun – zakladatelka a koordinátorka služeb na Lanškrounsku pro rodiny s dětmi/dospělými osobami s PAS, lektor rodičovských skupin, lektor kazuistických seminářů pro pedagogické pracovníky se zaměřením na PAS, lektor skupinových nácviků pro děti s Aspergerovým syndromem.
- Občanské sdružení Klub hurá kamarád Pardubice – Kontaktní centrum – vedoucí terénního programu odloučeného pracoviště Česká Třebová, terénní sociální pracovník s uživateli drog.
- Občanské sdružení EX-IT Lanškroun – statutární zástupce organizace, vedoucí terénního programu s uživateli drog.
- Občanské sdružení Kontakt Brandýs nad Orlicí – terénní sociální pracovník s uživateli drog.
- Mládež Českého Červeného kříže Praha, místní Oblastní skupina
Ústí nad Orlicí,
Projekt “Prevence šíření drogových závislostí” – koordinátor celorepublikového projektu, lektor/peer aktivista,
Projekt “HELP TRANS” – Pomoc v pohybu – projekt zaměřený na pomoc lidem s handicapem, dobrovolník.
Výcviky
- Naděje pro děti úplňku, z. s. – frekventant akreditovaného “Výcviku odborníků v metodě Podpora pozitivního chování (PBS) v České republice” (96 hod.)
- Institut dalšího vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví Brno – Základy psychoterapeutických přístupů pro laické terapeuty v pomáhajících profesích (sebezkušenostní výcvik – 180 hod.).
Odborné stáže
- Nautis z.ú. Praha – Libčice nad Vltavou – Domov se zvláštním režimem pro osoby s autismem, odborná stáž (8 hod.).
- Projekt EU “Leonardo da Vinci” – pracovně studijní stáž SRN (Bremen) – Německý červený kříž – Nízkoprahové volnočasové centrum pro děti a mládež (3 měsíce).
- Rehabilitačně – readaptační středisko MONAR, POLSKO (Marianówek) – pracovně studijní stáž v terapeutické komunitě pro osoby závislé na drogách (1 měsíc).
Kurzy a semináře
- Děti úplňku – Jak podpořit pozitivní chování u lidí s mentálním postižením (metoda PBS – Podpora pozitivního chování).
- Diakonická akademie s.r.o. Praha – Kreativní lektorské metody.
- Síť mateřských center, MC Tykadlo Vysoké Mýto – Vedení rodičovských skupin.
- IPPP ČR, Praha – Možnosti využití metod augmentativní a alternativní komunikace v ZŠ speciální.
- Univerzita Palackého, Olomouc – vzdělávací program Průběžné vzdělávání učitelů ZŠ vzdělávajících žáky s mentálním postižením.
- RETT COMMUNITY o.s., Praha – seminář Alternativní a augmentativní komunikace v teorii a praxi na modelu Rettova syndromu.
- Národní ústav pro vzdělávání, zařízení pro DVPP, Praha – akreditovaný kurz Komunikační systém VOKS.
- Triadis, o.p.s. Praha – Rodinné mapy: Úvod do sociální anamnézy
a diagnostiky rodiny. - Linda Cecavová – Základní principy vývojové hry pro děti s PAS.
Kurzy a semináře APLA Praha, střední Čechy o.s./ Nautis z.ú. Praha
- Psychoterapeutická podpora rodičů dětí s Aspergerovým syndromem.
- Fyzické restrikce a krizové scénáře.
- Aspegerův syndrom I.
- Aspergerův syndrom a vysocefunkční autismus II.
- Jak pomoci dítěti s PAS s orientací v sociálních situacích.
- Verbální komunikace u dětí s PAS.
- Nácviky sociálních dovedností u dětí s Aspergerovým syndromem.
- Zvládání problémového chování uživatelů.
- Sexualita lidí nejen s mentální retardací.
- Prevence šikany a její řešení u dětí a dospívajících s Aspergerovým syndromem.
- Volný čas a rozvoj hry u dítěte s PAS.
- Překonávání obtíží při začleňování žáka s PAS do kolektivu třídy, ovlivňování klimatu třídy.