Porozumění specifikům smyslového vnímání u lidí s PAS jako prevence chování náročného na péčiAkreditováno MPSV ↓
↓VOLNÁ MÍSTA /30
8 hod. | 2. 250,- Kč/os.
Co se dozvíte
Velmi často se mohou u osob s PAS (a jinými neurovývojovými poruchami) vyskytovat zvláštní odlišnosti ve smyslovém vnímání, které mohou být skrytými nebo zcela zjevnými spouštěči chování náročného na péči. K nejběžnějším abnormalitám patří přecitlivělost na zvuky a doteky, chuťové podněty, intenzitu světla, barvy a vůně. Objevit se může také naopak hyposenzitivita – malá citlivost na podněty – obvykle ve vnímání bolesti, teploty, hladu či žízně.
Citlivost smyslů a zvláštnosti ve vnímání bývají u lidí s PAS výraznou komplikací pro fungování v běžném životě. A to jak v domácím prostředí, tak v prostředí mimo domov – volnočasové aktivity, škola, sociální služby. Někdy jen velmi obtížně vidíme (spíše nevidíme) spojitosti v “jinakém” vnímání okolního světa, které se promítají do prožívání, jednání a chování lidí s PAS.
Cílem kurzu je seznámit účastníky se specifiky smyslového vnímání u osob s PAS. Porozumět jim a dokázat v přirozeném prostředí pomocí proaktivních a reaktivních strategií pracovat s chováním náročným na péči s respektem k individuálním potřebám každého jednotlivého člověka.
Kurz je doplněn praktickými doporučeními, jak s těmito obtížemi pracovat, společně s reálnými fotografiemi z běžného života, které ukazují na možné způsoby podpory člověka se specifiky ve smyslovém vnímání.
Lektorka používá v průběhu kurzu zážitkové techniky a krátké videoukázky, které přiblíží účastníkům na “vlastní kůži” odlišné způsoby vnímání u lidí s různými neurovývojovými poruchami.
Pro koho je kurz určen
Pro sociální pracovníky, pro pracovníky v sociálních službách.
Pro pracovníky sociálních služeb v manažerských a řídících pozicích.
Pro rodiče a rodinné příslušníky s dětmi/osobami s poruchami autistického spektra – pro neformální pečující.
Pro širokou veřejnost.
O čem to bude
- Smyslové obtíže – projevy.
- Smyslové přetížení, autistická krize.
- MEAS model – založený na respektujícím přístupu.
- Porozumění potřebám a pochopení specifik smyslového vnímání.
- Management chování – proaktivní a reaktivní strategie.
- Změna chování.
- Ukázky možností řešení obtíží.
- Potíže se zpracování zrakovým vjemů – hypersenzitivita, hyposenzitivita, specifika.
- Potíže se zpracováním sluchových vjemů – hypersenzitivita, hyposenzitivita, specifika.
- Potíže se zpracování chuťových vjemů – hypersenzitivita, hyposenzitivita, specifika.
- Potíže se zpracováním čichových vjemů – hypersenzitivita, hyposenzitivita, specifika.
- Potíže se zpracováním hmatových vjemů a vnímání doteků – hypersenzitivita, hyposenzitivita, specifika.
- Potíže se zpracováním signálů z těla – vnitřní čití.
- Potíže se zpracováním vjemů vestibulárního systému.
- Náměty a praktická doporučení při poruchách smyslové integrace.
Časová dotace
8 vyučovacích hodin
Forma vzdělávání
Prezenčně i online (při objednávce kurzu organizací je nutné do poznámky uvést formu).
Otevřené kurzy – pokud není výslovně uvedena forma online, je možná pouze prezenční účast.
Lektor
Mgr. Jaromíra Staňková, DiS.
Pozvat lektora k nám